“Нове життя — не привід обнулятись”. Стратегічний гайд: Як знову відбудувати свою роботу і кар’єру

Декілька порад перед початком стратегічного планування

 

1. Нам необхідно прийняти та усвідомити для початку таку думку — у нас не вийде обнулитись та стерти наслідки подій в Україні. Ми можемо, або знов будувати життя таким, яке воно було до 24-го лютого, або зробити його новим. Однак просто обнулитись не вдасться.

 

2. Ми можемо впливати тільки на те, на що ми реально можемо впливати.

 

3. Уявіть собі, що ми зараз усі знаходимось у стані турбулентності, у нас збита вісь координат, яку необхідно вирівняти та знайти точку нуль, аби не йти в мінус та почати свій рух вгору. 

 

4. У багатьох українців сьогодні спостерігаються дві крайнощі: хтось думає, що вони досі знаходяться в ситуації 24-го лютого, а хтось живе у майбутньому із щасливими думками, ніби все вже закінчилось і всі наші мрії ніби реалізовані. Але життя це тільки те, що відбувається тут і зараз. Життя це тільки зараз. 

5. Пам’ятаємо про правило кисневої маски. Наша киснева маска зараз — це наша психічна стабільність, психологічна стабільність, а також матеріальна. Тому ми маємо подумати про себе, аби бути здатними допомогти близьким та Україні.

 

6. У стрессових ситуаціях у людей з’являються додатковий ресурс та мотивація. Саме тому зараз потрібно використати свій ресурс і сили у потрібному руслі. Зараз ми маємо надсильну мотивацію, ніж до війни. 

Визначаємо ресурси, які є в наявності:


Що відноситься до ресурсів: 

 

— Ваші компетенції та знання 

— Зв’язки та власні канали комунікації 

— Кількість грошей, що залишилась 


Компетенції та знання: 

 

— Що ви можете робити зараз? 

— У чому ви особливо талановиті? 

— Що ви хочете робити далі? 

— В яких сферах затребувано та які суміжні сфери, в яких ви можете проявити себе? 


Розберемо на прикладі Євгена Зінгермана: 

 

Я маркетолог та підприємець. У мене є досвід створення брендів та роботи із ними, досвід управління комунікаціями та маркетинг командою. Також є досвід дослідження ринку, конкурентів, аудиторій та ін. 

Я викладач. Я вмію робити презентації, 5 років читав лекції та був куратором курсу стратегії, виступав перед аудиторією до 600 осіб. Добре структурую та подаю інформацію. 

Особисті якості: прискіпливий у дрібницях, досить лінивий, щоб оптимізувати процеси для своєї мінімальної участі в них надалі, довіряю людям. Я хороший переговорник і продажник, досить легко знаходжу спільну мову з людьми, особливо, якщо це стосується робочих питань. 

Інтереси: Мотоцикли/автомобілі та сфера трансфорту, урбаністика, екотрансформація та зелені технології в цілому, гейміндустрія та сфера розваг, тревел, сфери прикладних високих технологій. 

 

У кожної компетенції є більше, ніж один спосіб її використання 

 

Наприклад, якщо ви маркетолог, ви можете працювати на когось, а можете почати свою справу. Випишіть усі компетенції та подумайте які ще ролі ви можете закривати використовуючи знання, які у вас є, або ті, які ви можете швидко освоїти. 

 

Що це дає з точки зору кар’єри? Розуміння які позиції я можу займати та фокус у пошуку потенційної роботи або проєктів до яких я би хотів долучитись як партнер. 


Зв’язки та власні канали комунікації 

 

Оцініть наскільки ваші канали комунікації допоможуть вам у пошуку роботи та досягненні будь-яких інших цілей. 

Що корисно мати: Facebook, Instagram, LinkedIn. В ідеалі ваш особистий сайт або сторінку із портфоліо та видача Google. 

 

Через не можу та не хочу, але потрібно активно вести свої соціальні мережі. Можна їх розподілити за функціями. Наприклад, Instagram для більш особистого контенту, а Facebook для робочих тем. Або навпаки. 

І ЗАБУДЬТЕ ВЖЕ ПРО СВІЙ УЛЮБЛЕНИЙ СИНДРОМ САМОЗВАНЦЯ. Якщо ви не рекламуєту самі себе, ніхто не буде робити це за вас. 


Що робити? 

 

— Тренуйтеся хвалити себе та подавати свої проєкти як кейси.

— Розповідаючи про себе апелюйте до проєктів які робили, за можливості згадуйте людей, які можуть дати вам рекомендацію, підкреслюйте результати яких досягли.

— Заводьте нові знайомства та контакти. 

— Потренуйтесь представляти себе. 

— Завжди чітко кажіть скільки коштує ваша робота та чого ви хочете.


Кількість грошей, що залишилась

 

Визначте, скільки у вас залишилось грошей всього. Які з них оборотні, які є накопиченнями, які найбільш критичним НЗ (і які опції його розпакування), до яких позикових грошей у вас є доступ (батьки, партнери, друзі та ін.). 

Оцініть можливість витрати та заробітку та побудуйте прогноз своєї фінансової стійкості. Ведіть облік усіх витрат. Наприклад, у програмі Spendee.


Що це дасть? 

 

Ви зрозумієте тимчасовий запас, який ви маєте на орієнтацію в нових умовах і з його урахуванням зможете вибрати для себе найкращі умови, а не кидатися на першу можливість. 

 

Квадрат Декарта

 

Існує простий спосіб прийняти непрості рішення — техніка «квадрат Декарта».

 

Наприклад, Ви задаєте собі зараз питання «Чи варто мені шукату нову роботу за кордоном?» або «Чи варто мені йти вивчати нову справу та сферу?». Скористайтесь квадратом Декарта, аби розставити все по поличках та аналітично підійти до вирішення свого питання. 

 

Як це працює? 

 

Креслимо умовний квадрат (на папері/ в замітках на телефоні/ гугл-документі) із чотирма питаннями у кожному віконечку нашого квадрата. Необхідно максимально щиро та відверто відповісти собі на ці чотири питання: 

 

— Що буде, якщо це станеться? 

— Що буде, якщо це НЕ станеться? 

— Чого НЕ буде, якщо це станеться? 

— Чого НЕ буде, якщо це НЕ станеться? 

Тепер у нас дві задачі: дати відповіді та оцінити їх. А навпроти кожного пункту даємо власну оцінку в залежності від того, наскільки це для нас важливо (оцінюємо по шкалі від 1 до 10). 

 

Розберемо на прикладі Марії Василенко:

 

Що буде, якщо я почну шукати роботу на закордонному ринку? 

 

— Зрозумію скіли потрібні для моєї спеціальності на закордонному ринку (10)

— Розберусь із процедурою проходження співбесіди (7)

— Зроблю краш тест своєї англійської (7)

— Подивлюсь як влаштована работа на іншому ринку (9)

— Зможу заробити гідну суму грошей та задонати на благо України (10)

— Стану впевненішою у собі (10)

 

Що буде, якщо я НЕ почну шукати роботу на закордонному ринку? 

 

— Я буду відкрита до роботи з Україною відразу ж, коли налагодиться ситуація (10)

— Я зможу займатись волонтерством фул тайм (5)

 

Чого НЕ буде, якщо це станеться? 

 

— Не буде вільного часу, щоб переживати та читати новини (6)

— Не буде підтримки від звичної команди, яка є в Україні (10)

— Не буде відчуття, що я знаю що роблю (10)

— Не буде відчуття, що я на рівні з майбутніми колегами через мовний бар’єр і нерозуміння локального ринку (10)

 

Чого НЕ буде, якщо це НЕ станеться? 

 

— Не буде нового досвіду та можливостей (10)

— Не буде прокачування англійської мови (10)

— Не буде закордонних контактів (6)

— Не буде нової графи у резюме (6)


Повертаємось до нашого квадрату і виписуємо до кожного питання суму «балів» від оцінки наших відповідей і аргументів. Порівнюємо вагу позитивних факторів та негативних. Чим більше балів набирає питання, тим більше варто направити свій фокус саме на нього. Адже воно логічно є більш важливим для нас. Такий структурний підхід дає можливість нашому мозку легше прийняти рішення та почати діяти, адже тепер справа не в емоціях, а в логічних підрахунках.

Припиняємо думати і починаємо діяти 

 

Після детального аналізу, усіх питань та відповідей переходимо до дій. 

 

— Оновлюємо резюме та/або портфоліо (програми: Figma, Notion). Створюємо англійські версії резюме та портфоліо. 

— Оновлюємо/ створюємо LinkedIn, налагоджуємо контакти. Для Українців наразі є можливість користуватись Преміум версією 3 місяці. Преміум дає набагато більше переваг

— Реєструємось на сайтах роботи/ фріланс біржах та розсилаємо CV/ пропозиції (UpWork, Fiverr, Indeed, We Work Remotely, Remote Ukraine і тд

Даний матеріал ми підготували для підписниць нашого журналу, ґрунтуючись на лекції від онлайн-школи SKVOT . Він буде корисним усім, хто втратив роботу або шукає себе у новій справі, а також тим, хто просто відчуває невизначеність у питанні кар’єри в цей нелегкий для українців час. 

 

Лекцію проводив Євген Зінгерман, маркетолог, викладач та стратегічний директор Patsany Agency, у парі із стратегинею Марією Василенко агенції Patsany Agency . 

 

Євген та Марія — провідні спеціалісти у роботі із брендами, але в цей час вони вирішили підтримати людей, які опинились у певній карє’рній кризі через війну. Тому їхня лекція присвячена побудові стратегічного підходу до себе, аби у такий складний період перейти із фази постійних роздумів до активних дій. 

 

Література: 

«Ніколи-небудь» Олена Рєзанова

«Посібник астронавта з життя на Землі» Кріс Гедфілд 

«Як бути стоїком» Массімо Пільюччі

Якщо ви спеціаліст у своїй сфері та бажаєте, щоб про вас дізналася аудиторія September — напишіть нам на пошту: writer@september.is. В e-mail вкажіть інформацію про себе, чим ви займаєтеся, та на яку тему бажаєте написати статтю.