Сьогодні Veuve Clicquot — це один із найвідоміших брендів шампанського у світі, а сама мадам Кліко постає символом жіночого підприємництва і новаторства.
Мадам Барб-Ніколь Кліко-Понсардін, французька бізнеследі початку XIX століття, стала відомою як «гранд-дама шампанського» за свою інновацію в естетичному образі шампанського. У 1798 році вона вийшла заміж за Франсуа Кліко, сина засновника компанії Maison Clicquot.
Франсуа поділився з дружиною своїми пристрастю та знаннями про шампанське, тож коли 1805 року вона овдовіла у віці двадцяти семи років, то змогла перейняти на себе управління компанією.
Як розпочався шлях до успіху?
Після смерті чоловіка мадам Кліко, зробила неймовірно сміливий крок для жінки того часу — вирішила сама очолити виноробню. Їй було лише 27 років, а це була епоха, коли жінкам рідко дозволяли вести бізнес.
Від самого початку вона використовувала свій статус вдови як маркетинговий інструмент, що дало позитивні результати. Шампанський дім отримав назву Veuve Clicquot-Ponsardin – французьке слово veuve перекладається як "вдова".
Важливим фактором є те, що на початку 1800-х Європа була втягнута у війни Наполеона, що ускладнювало торгівлю. Проте мадам Кліко побачила можливість, а не загрозу. Вона намагалася обійти блокади, використовуючи хитрість та дипломатію
Першим івестором став Філіп Кліко, батько чоловіка, вклавши 30 000 франків в активи підприємства.
Перше вінтажне шампанське
Шампанське — це суміш різних вин і винограду, які часто збирають у різні роки.
Але щоб пляшка вважалася вінтажною, весь виноград має бути зібраний в один рік.
Урожай 1810 року увійшов в історію, адже відзначився винятковою якістю.
Мадам Кліко вирішила, що варто створити шампанське, яке не приховує унікальні риси врожаю, а, навпаки, підкреслює їх. Так народилася перша у світі "вінтажна" пляшка шампанського, яка відкрила зовсім новий клас цього напою.
Винахід ремюажу: як "почистили" шампанське
Мадам Кліко хотіла, щоби її шампанське було ідеально прозорим, як дорогоцінний камінь.
Барб-Ніколь розробила підставку, в якій пляшки розташовувалися під кутом, дозволяючи осаду накопичуватися в кришці. У результаті вона могла виробляти пляшки набагато швидше, ніж конкуренти.
Цей метод досі використовується в багатьох шампанських будинках.
Спокуслеве розе
На цьому її винаходи не закінчилися, вдова Кліко винайшла метод «розе д’ассембляж», коли біле шампанське змішують з невеликою кількістю червоного, отримуючи стабільний рожевий колір.
Щоб захистити свою продукцію від підробок, Кліко розробила спеціальну етикетку на пляшки, яка містила особистий підпис власниці. Він і нині прикрашає кожну пляшку «Вдови Кліко».
Фільм «Вдова Кліко»
Всесвітній інтерес до мадам Кліко став знову актуальним після прем'єри фільму «Вдова Кліко», яка відбулась у 2023 році, режисера Томаса Неппера.
Мадам Кліко почала своє виробництво з продажу 10 000 пляшок на рік, і перетворила його на бізнес, який щорічно експортував 750 000 пляшок шампанського. Сьогодні обороти Veuve Clicquot становлять 1,5 мільйона ящиків вина.
“Світ перебуває в постійному русі, і ми повинні винаходити речі завтрашнього дня. Потрібно йти попереду інших, бути рішучим і вимогливим, і нехай твій розум спрямовує твоє життя. Дій із зухвалістю”. — Барб-Ніколь Кліко-Понсардін
Якщо ви спеціаліст у своїй сфері та бажаєте, щоб про вас дізналася аудиторія September — напишіть нам на пошту: september.journal.ua@gmail.com. В e-mail вкажіть інформацію про себе, чим ви займаєтеся, та на яку тему бажаєте написати статтю.