«Я не можу зараз працювати»: що робити керівникові, якщо працівник переживає апатію
Байдужість і небажання що-небудь робити періодично проявляється в усіх людей, а особливо в тих, які перебувають у постійній напрузі та переживають стрес. Зараз це трапляється в рази частіше і сильно віддзеркалюється на спільній діяльності та результативності робочих команд.
Чому не варто ігнорувати апатію у співробітників і які є способи допомогти їм впоратися з цим станом, розкажуть досвідчені керівники та успішні власники туристичного бізнесу — Дмитро Романенко та Марія Хакімова. Їм не доводилося стикатися з апатією у своєму робочому колективі, оскільки вони використовують багато превентивних заходів. Проте мають план дій на випадок надзвичайної ситуації — апатії в когось із працівників — і поділяться ним у цій статті.
Як керівнику розпізнати апатію у співробітника?
Апатія — це стан байдужості, втрати інтересу та відсутності мотивації до роботи. Аби керівнику зрозуміти, що в когось із його співробітників апатія, потрібно регулярно спостерігати за їхнім станом та поведінкою на робочому місці. Поганий настрій, швидка втомлюваність, млявість, розсіяна увага, стрімке зниження звичного темпу виконання завдань, безініціативність, втрата зацікавленості до роботи — це тривожні дзвіночки, які свідчать про те, що працівник, найімовірніше, піддався апатії. Проте, аби остаточно впевнитись у цьому, робітнику варто залучитися підтримкою спеціаліста, який зможе точно діагностувати апатичний стан.
Найпоширеніші причини виникнення апатії в сучасних реаліях
На сьогодні головною причиною появи апатії є війна, що в один момент вибила всіх із колії та принесла з собою нестабільність у різних сферах життя. Українці переживають страх і ще більший стрес, ніж раніше. Хтось намагається на межі власних сил займатись волонтерством та понаднормово працювати. Так ще однією актуальною причиною появи апатії є вигорання на роботі.
Як постійні негативні емоції, так і перевтома й відсутність відпочинку виснажують організм та призводять до стрімкої втрати енергії. Апатичний стан у цьому випадку виступає захисною реакцією нервової системи, під час якої відновлюється запас витрачених сил.
Які негативні наслідки для компанії може спричинити ігнорування апатії у співробітника?
Апатію не можна залишати без уваги, адже є високий ризик того, що сама собою вона не пройде і принесе ще більше проблем. Якщо керівник просто закриє очі на те, що хтось із працівників переживає стан апатії, то наслідки можуть бути невтішними.
Коли один співробітник на фоні апатичності виконує свою роботу недостатньо якісно, без належної залученості в процес, то інші можуть піддатися такій думці: «А навіщо тоді мені старатися?» Виникає своєрідний ланцюжок, за яким апатія буде передаватися від одного працівника до іншого. У результаті почне страждати ефективність та продуктивність роботи всієї команди, що в кінцевому підсумку може призвести до значних економічних втрат для компанії.
Як керівник може допомогти співробітнику впоратися з апатією?
Увага. Може здатися, що людина в стані апатії мало з ким хоче ділитися переживаннями. Але керівнику варто проявити небайдужість до долі працівника. Ненав’язливо довідуйтесь, як робітник себе почуває, що його турбує. Це дозволить людині не почуватися покинутою.
Власний приклад. Жоден керівник не застрахований від апатії. Тут важливо попри все навчитися тримати себе в руках, не впадати у відчай, адже ваша розгубленість може передатися іншим. Поділіться, що у вас теж є ознаки апатії, але проявіть себе максимально стійким та готовим до боротьби з цим негативним станом. Так ви покажете працівнику, що він не один зіштовхнувся із такою проблемою, а також підбадьорите його на шляху до її подолання.
Відпустка. Якщо причиною апатії у співробітника є вигорання на роботі, то необхідно дати йому можливість відпочити й відновитися. Декілька вихідних днів точно підуть на користь працівнику й він повернеться сповненим сил та енергії для належного виконання своїх професійних обов’язків.
Але найкраще, що може зробити керівник для співробітника, який переживає апатію — оплатити консультації у психолога, адже тільки кваліфікований спеціаліст зможе надати якісну допомогу.
Автори: Дмитро Романенко та Марія Хакімова
Якщо ви спеціаліст у своїй сфері та бажаєте, щоб про вас дізналася аудиторія September — напишіть нам на пошту: writer@september.is. В e-mail вкажіть інформацію про себе, чим ви займаєтеся, та на яку тему бажаєте написати статтю.